Mitä
yhteistä on Turulla ja Lappeenrannalla? Aivan oikein, kumpikin kaupunki
kuuluu toiseen kalleusluokkaan. Muita suuria kaupunkeja toisessa
kalleusluokassa ei sitten olekaan. Ensimmäisen kalleusluokkaan kuuluvat
myös mm. Lapin ja Ahvenanmaan kaikki kunnat, muttei toisaalta kaikki
Turun harvaan asutut saaristokunnat.
Kalleusluokat astuivat
voimaan 1966, jolloin kaikki Suomen kunnat jaettiin kahteen kastiin sen
hetkisten elinkustannusten mukaan. Elinkustannuksia tarkistettiin ja
luokkajakoa muutettiin vastaavasti vuoteen 1980 asti, jolloin
kalleustutkimukset lopetettiin. Tällöin myös luokkajako jäädytettiin
taloudellisista syistä.
Eduskunnan asiakirjoja tarkastelemalla
saa tilanteesta varsin tragikoomisen kuvan. Vuosien varrella on näet
säännöllisen neljän vuoden väliajoin todettu
kalleusluokitusjärjestelmän vanhentuneen jo ajat sitten, mutta lakia on
silti aina jatkettu seuraavat neljä vuotta käytännön syihin vedoten.
Yhtenä perusteena lain jatkamiselle on säännönmukaisesti käytetty
argumenttia, että järjestelmä tullaan poistamaan vanhentuneena tulevan
lain voimassaolokauden aikana!
Uusia lupauksia asiassa on viimeksi jakanut valtiovarainministeri Kalliomäki, joka totesi että:"Hallitus
esittää viimeistään syysistuntokauden 2005 alussa eduskunnalle
lakiesityksen, jonka tarkoituksena on esittää suunnitelma
kalleusluokituksesta luopumisesta." Odotamme jännityksellä, mutta historian mielessä pitäen en turkulaisena vielä laskisi tilipussin kasvamisen varaan.
Kansalaisen kannalta tilanne on täysin käsittämätön, asettaahan valtio
kansalaisensa eriarvoiseen asemaan asunpaikan mukaan. Itse asiassa,
perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt asiaan huomiota ja totesi
lausunnossaan: "Valiokunta viittaa
lopuksi siihen, että kalleusluokitukseen sidotuissa
sosiaaliturvaetuuksissa on kysymys perustuslain 19 §:n 2 momentissa
tarkoitetusta perustoimeentulon turvasta ja että kalleusluokitukseen
liittyvät yhdenvertaisuuden kannalta ongelmalliset seikat saattavat
tästäkin syystä muodostua merkittäviksi perustuslain 106 §:n
näkökulmasta."
Tilanteen jatkumisesta vuosikymmeniä
voi halutessaan vetää erilaisia johtopäätöksiä. Ensimmäisenä tulee
mieleen, että aluepoliittinen edunvalvonta Varsinais-Suomessa on
epäonnistunut täydellisesti tässä asiassa. Vaikka alueella on ollut
jatkuvasti edustajia eduskunnassa ja ministeritasolla, ei muutosta
tilanteeseen ole saatu. Itse asiassa kysymystä on hoidettu niin
huonosti, että vainoharhaisempi saattaisi uskoa asian takana piilevän
muita motiiveja. Kalleusluokituksen postaminen toki nostaisi
Turkulaisia kansaneläkkeitä ja valtion virastojen palkkoja, mutta
samalla myös kaupungin työntekijöiden palkat nousisivat. Eläkkeistä ja
valtion palkoista kaupunki nettoaisi vain kunnallisveron kautta, kaikki
talouden kerrannais- ja elvyttävät vaikutukset unohtaen, mutta
kasvaneen kaupungin työntekijöiden palkkapussin kustannukset kantaisi
kaupunki itse. Turun kaupungilla on yli 13000 työntekijää, jolloin
esim. keskimääräinen 50€ korotus palkassa vastaisi noin 8 miljoonan
euron lisämenoa kaupungille (vertailukohdaksi kaupungin budejtti
vuodelle 2004 oli noin 800 M€). Eläkeläisen keskimääräinen korotus
olisi noin 20€, joten 18% veroprosentilla saman summan kaupunki saisi
vasta noin 180000:lla eläkeisellä! Tässä tietysti unohdetaan kokonaan
kaupungin työntekijöiden kasvaneet verotulot, valtion työntekijät ja jo
edellä mainitut kerrannaisvaikutukset, mutta äkkipäätään ei vaikuta
mitenkään itsestään selvältä että Turku nettoaisi välittömästi
kalleusluokan muutoksesta. Ehkäpä siksi ei asiasta ole menneisyydessä
pidetty sen suurempaa meteliä. Joka tapauksessa olisi
kunnallispolitiikan ja päätöksenteon avoimuuden kannalta suotavaa, että
asiaan liittyvät laskelmat tuotaisiin paremmin esiin.
Olipa
kyseessä sitten surkeasti hoidettu edunvalvonta tai kuntatalouden
kokonaisuuteen liittyvät asiat, on tilanne asukkaan oikeustajun
kannalta kestämätön.
torstai, 30. kesäkuu 2005
Kommentit