Kalleusluokitus
Eduskunnan asiakirjoja tarkastelemalla saa tilanteesta varsin
tragikoomisen kuvan. Verkosta asiakirjoja löytyy vain 1991 alkaen, jota
aloitetaan sieltä:
"Kuntien
yleisestä kalleusluokituksesta annetun lain voimassaolo päättyy vuoden
1991 lopussa. Kunnat on jaettu elinkustannusten erojen perusteella
kahteen kalleusluokkaan. Tätä luokitusta käyttäen on porrastettu
valtion ja kuntien maksamat palkat, huomattava osa yksityisen sektorin
maksamista palkoista sekä eräät sosiaaliset tulonsiirrot. Esityksessä
ehdotetaan nykyistä järjestelmää jatkettavaksi vielä neljällä vuodella
vuoden 1995 loppuun. Tarkoituksena on, että kuntien kalleusluokitus
vuosiksi 1992-1995 vahvistetaan samaksi kuin nykyinen luokitus. Tänä
aikana jatketaan sellaisia lainsäädäntö- ja muita toimenpiteitä, jotka
mahdollistavat kalleusluokitusjärjestelmästä luopumisen vuoden 1996
alusta lukien."
Tällöin jo myös todettiin järjestelmän heikkoudet ja auttamaton vanhanaikaisuus:
"Palkkojen
ja tulonsiirtojen porrastaminen kaavamaisesti määriteltyjen
kalleusluokkien mukaan soveltuu huonosti nyky-yhteiskunnan
toimintamuotoihin. Kalleusluokituksen soveltaminen palkkauksessa
heikentää työvoimamarkkinoiden toimivuutta, sillä palkka tulisi ensi
sijassa maksaa työpanoksen ja työn tuottavuuden mukaan eikä muiden
tekijöiden kutenelinkustannusten perusteella. Tarve käyttää kuntien
yleistä kalleusluokitusta tulonsiirtojen porrastamisessa on myös
vähentynyt asumis- ja yleensä elinkustannusten sekä yksilöllisen
tarveharkinnan mukaan määräytyvien tukien lisääntymisen myötä. Kuntien
kalleusluokitus on vuosien kuluessa lisäksi vinoutunut eivätkä kunnat
ole nykyisessä luokituksessa elinkustannusten suhteen oikein
ryhmiteltyinä. Tämä on seurausta siitä, että ensimmäisestä
kalleusluokasta on kunnissa muodostunut saavutettu etu ja käytännössä
on ollut mahdotonta siirtää kuntia halvempaan kalleusluokkaan
kalleustutkimuksen tuloksia vastaavasti.
...
Edellä mainituista syistä olisi perusteltua, että nykyisestä kuntien yleisestä kalleusluokituksesta luovuttaisiin."
Eli jo vuonna 1991 todettiin systeemin olevan vanhentunut ja siitä
haluttiin luopua, mutta käytännön sanelemana järjestelmä vahvistettiin
seuraavaksi neljäksi vuodeksi ja tarkoituksena oli luopua
järjestelmästä vuoden 1995 lopussa. Mutta kuinkas sitten kävikään:
"Kuntien
yleisestä kalleusluokituksesta annetun lain voimassaolo päättyy vuoden
1995 lopussa. Esityksessä ehdotetaan nykyistä järjestelmää
jatkettavaksi vielä neljällä vuodella vuoden 1999 loppuun.
...
Tänä
aikana jatketaan sellaisia lainsäädäntö- ja muita toimenpiteitä, jotka
mahdollistavat kalleusluokitusjärjestelmästä luopumisen vuoden 2000
alusta lukien."
Seuraavan kerran ei sitten enää oltukaan yhtä optimistia:
"Kuntien yleisestä kalleusluokituksesta annetun lain voimassaolo päättyy vuoden 1999 lopussa.
...
Esityksessä ehdotetaan nykyistä järjestelmää jatkettavaksi neljällä vuodella vuoden 2003 loppuun."
Nyt ei siis enää edes puhuttu järjestelmästä luopumisesta, vaikka lain
taustoissa sen vanhanaikaisuus toki taas myönnettiin. Tällä kertaa
oltiin kuitenkin ainakin rehellisiä:
"Kalleusluokituksesta
luopumisen kustannusvaikutuksen takia sosiaaliturvaetuuksien
nostamiseen 1 kalleusluokan tasolle ei toistaiseksi ole
valtiontaloudellisia edellytyksiä."
Ei ole vaikea arvata mitä sitten vuonna 2004 sanottiin:"...Tarkoituksena on, että kuntien
kalleusluokitus
jatkuu samana kuin nykyinen luokitus. Kuntien yleisestä
kalleusluokituksesta pyritään tämän jälkeen luopumaan järjestelmän
vanhentumisen takia." Ja taas ollaan luopumassa!
maanantai, 18. helmikuu 2013