Kalleusluokitus

Eduskunnan asiakirjoja tarkastelemalla saa tilanteesta varsin tragikoomisen kuvan. Verkosta asiakirjoja löytyy vain 1991 alkaen, jota aloitetaan sieltä:

"Kuntien yleisestä kalleusluokituksesta annetun lain voimassaolo päättyy vuoden 1991 lopussa. Kunnat on jaettu elinkustannusten erojen perusteella kahteen kalleusluokkaan. Tätä luokitusta käyttäen on porrastettu valtion ja kuntien maksamat palkat, huomattava osa yksityisen sektorin maksamista palkoista sekä eräät sosiaaliset tulonsiirrot. Esityksessä ehdotetaan nykyistä järjestelmää jatkettavaksi vielä neljällä vuodella vuoden 1995 loppuun. Tarkoituksena on, että kuntien kalleusluokitus vuosiksi 1992-1995 vahvistetaan samaksi kuin nykyinen luokitus. Tänä aikana jatketaan sellaisia lainsäädäntö- ja muita toimenpiteitä, jotka mahdollistavat kalleusluokitusjärjestelmästä luopumisen vuoden 1996 alusta lukien."

Tällöin jo myös todettiin järjestelmän heikkoudet ja auttamaton vanhanaikaisuus:

"Palkkojen ja tulonsiirtojen porrastaminen kaavamaisesti määriteltyjen kalleusluokkien mukaan soveltuu huonosti nyky-yhteiskunnan toimintamuotoihin. Kalleusluokituksen soveltaminen palkkauksessa heikentää työvoimamarkkinoiden toimivuutta, sillä palkka tulisi ensi sijassa maksaa työpanoksen ja työn tuottavuuden mukaan eikä muiden tekijöiden kutenelinkustannusten perusteella. Tarve käyttää kuntien yleistä kalleusluokitusta tulonsiirtojen porrastamisessa on myös vähentynyt asumis- ja yleensä elinkustannusten sekä yksilöllisen tarveharkinnan mukaan määräytyvien tukien lisääntymisen myötä. Kuntien kalleusluokitus on vuosien kuluessa lisäksi vinoutunut eivätkä kunnat ole nykyisessä luokituksessa elinkustannusten suhteen oikein ryhmiteltyinä. Tämä on seurausta siitä, että ensimmäisestä kalleusluokasta on kunnissa muodostunut saavutettu etu ja käytännössä on ollut mahdotonta siirtää kuntia halvempaan kalleusluokkaan kalleustutkimuksen tuloksia vastaavasti.
...
Edellä mainituista syistä olisi perusteltua, että nykyisestä kuntien yleisestä kalleusluokituksesta luovuttaisiin."

Eli jo vuonna 1991 todettiin systeemin olevan vanhentunut ja siitä haluttiin luopua, mutta käytännön sanelemana järjestelmä vahvistettiin seuraavaksi neljäksi vuodeksi ja tarkoituksena oli luopua järjestelmästä vuoden 1995 lopussa. Mutta kuinkas sitten kävikään:

"Kuntien yleisestä kalleusluokituksesta annetun lain voimassaolo päättyy vuoden 1995 lopussa. Esityksessä ehdotetaan nykyistä järjestelmää jatkettavaksi vielä neljällä vuodella vuoden 1999 loppuun.
...
Tänä aikana jatketaan sellaisia lainsäädäntö- ja muita toimenpiteitä, jotka mahdollistavat kalleusluokitusjärjestelmästä luopumisen vuoden 2000 alusta lukien."

Seuraavan kerran ei sitten enää oltukaan yhtä optimistia:
"Kuntien yleisestä kalleusluokituksesta annetun lain voimassaolo päättyy vuoden 1999 lopussa.
...
Esityksessä ehdotetaan nykyistä järjestelmää jatkettavaksi neljällä vuodella vuoden 2003 loppuun."

Nyt ei siis enää edes puhuttu järjestelmästä luopumisesta, vaikka lain taustoissa sen vanhanaikaisuus toki taas myönnettiin. Tällä kertaa oltiin kuitenkin ainakin rehellisiä:
"Kalleusluokituksesta luopumisen kustannusvaikutuksen takia sosiaaliturvaetuuksien nostamiseen 1 kalleusluokan tasolle ei toistaiseksi ole valtiontaloudellisia edellytyksiä."
         
Ei ole vaikea arvata mitä sitten vuonna 2004 sanottiin:"...Tarkoituksena on, että kuntien
kalleusluokitus jatkuu samana kuin nykyinen luokitus. Kuntien yleisestä kalleusluokituksesta pyritään tämän jälkeen luopumaan järjestelmän vanhentumisen takia." Ja taas ollaan luopumassa!