Paremmin
seiväshyppääjänä kuin valtiomiehenä tunnettu liikunnanopettaja Antti
Kalliomäki sai pikakomennuksen valtionvarainministeriöstä
opetusministeriksi ylioppilas Heinäluoman järjestettyä SDP:n
ministeripakan uusiksi. Vaikka Kalliomäki joutuikin vaihtamaan
salkkunsa hieman keveämpään, tarjoaa uusikin paikka kuitenkin omat
etunsa. Nyt Kalliomäki näet pääsee itse toteuttamaan
valtiovarainministerinä aiemmin suunnitelleitaan leikkauksia
opetusministerin hallinnon alueella. Erityisesti Kalliomäen leikkurin
alle ovat jäämässä yliopistot, niinkuin tiedotusvälineet ovat puolen
vuoden viiveellä viime päivinä havainneet. Mikäli toiveita asiantilan
korjaamiseksi joku jo ehti elätellä, asetti tuleva opetusministeri
riman heti alussa tavoittamattoman korkealle:
"Todella
valtiovarainministerin työssä olen mielestäni onnistuneesti kyennyt
saneeraamaan opetusministeriötä tavalla, joka tekee siitä toimivamman
ja tehokkaamman, mutta pitkä matka on vielä. Niukkuutta siellä on ilman
muuta tarjolla tällä hetkellä ja tulevaisuudessa."
(Eduskunnan kyselytunti 8.9.2005)
Näistä puheista voisi saada kuvan, että Kalliomäellä on jotain
hampaankolossa yliopistosektoria kohtaan ja että tutkimus ja opetus
eivät hänen arvoasteikollaan ole erityisen korkealla. Pikainen vilkaisu
Eduskunnan arkistoihin kertoo kuitenkin jotain aivan muuta ministerin
menneistä puheista:
"Tärkeimmät
tulevaisuuden voimavaramme ovat osaamisessa, koulutuksessa ja
kulttuurissa, siis ihmisissä itsessään. Sen vuoksi meidän on pidettävä
henkinen infrastruktuurimme kunnossa. Kouluverkoston rakennetta on
kehitettävä ja opetuksen tason on oltava maailman huippua." (24.11.1995)
"Koulutus
ja tutkimus, siinä mukana nämä yksittäiset kohdat, joihin tässä
viitattiin, on aivan avainalue tulevaisuutemme kannalta." (27.4.2000)
"Hallitus
on koulutuspolitiikassaan oikealla tiellä. Viime kevään
tulevaisuuspaketti ja budjettiesityksen painotukset osaamiseen sekä
valtakunnallisesti että alueellisesti kertovat siitä. Opetusministeriön
budjettiosuuden kasvu yli 2 miljardilla markalla kertoo hallituksen
tahdosta vahvistaa koko koulutuksemme ketjua esiopetuksesta korkeimpaan
yliopistotasoon ulottuen." (12.9.2000)
Ensinäkemältä
tilanne vaikuttaa ristiriitaiselta, mutta ehkäpä tämä lausahdus
arkiston kätköistä antaa viitteitä asian paremmaksi ymmärtämiseksi:
"...erityispiirre
tiedon ja osaamisen yhteiskunnassa on se, että tieto on yhä enemmän
ihmisen omaa, yksilön omaa, hänen korviensa välissä." (17.12.1998)
Siellä taitaa olla myös se lopullinen tieto Kalliomäen suhtautumisesta
korkeimpaan opetukseen ja tutkimukseen Suomessa. Tällä hetkellä tuntuu
ikävä kyllä kuitenkin siltä, että tuleva opetusministeri ei asiassa näe
seipään mittaa pitemmälle ja tulee heikentämään varsinkin
perustutkimuksen tilaa maassamme tuntuvasti.
lauantai, 10. syyskuu 2005
Kommentit