Paremmin seiväshyppääjänä kuin valtiomiehenä tunnettu liikunnanopettaja Antti Kalliomäki sai pikakomennuksen valtionvarainministeriöstä opetusministeriksi ylioppilas Heinäluoman järjestettyä SDP:n ministeripakan uusiksi. Vaikka Kalliomäki joutuikin vaihtamaan salkkunsa hieman keveämpään, tarjoaa uusikin paikka kuitenkin omat etunsa. Nyt Kalliomäki näet pääsee itse toteuttamaan valtiovarainministerinä aiemmin suunnitelleitaan leikkauksia opetusministerin hallinnon alueella. Erityisesti Kalliomäen leikkurin alle ovat jäämässä yliopistot, niinkuin tiedotusvälineet ovat puolen vuoden viiveellä viime päivinä havainneet. Mikäli toiveita asiantilan korjaamiseksi joku jo ehti elätellä, asetti tuleva opetusministeri riman heti alussa  tavoittamattoman korkealle:

"Todella valtiovarainministerin työssä olen mielestäni onnistuneesti kyennyt saneeraamaan opetusministeriötä tavalla, joka tekee siitä toimivamman ja tehokkaamman, mutta pitkä matka on vielä. Niukkuutta siellä on ilman muuta tarjolla tällä hetkellä ja tulevaisuudessa."
(Eduskunnan kyselytunti 8.9.2005)

Näistä puheista voisi saada kuvan, että Kalliomäellä on jotain hampaankolossa yliopistosektoria kohtaan ja että tutkimus ja opetus eivät hänen arvoasteikollaan ole erityisen korkealla. Pikainen vilkaisu Eduskunnan arkistoihin kertoo kuitenkin jotain aivan muuta ministerin menneistä puheista:

"Tärkeimmät tulevaisuuden voimavaramme ovat osaamisessa, koulutuksessa ja kulttuurissa, siis ihmisissä itsessään. Sen vuoksi meidän on pidettävä henkinen infrastruktuurimme kunnossa. Kouluverkoston rakennetta on kehitettävä ja opetuksen tason on oltava maailman huippua." (24.11.1995)

"Koulutus ja tutkimus, siinä mukana nämä yksittäiset kohdat, joihin tässä viitattiin, on aivan avainalue tulevaisuutemme kannalta." (27.4.2000)

"Hallitus on koulutuspolitiikassaan oikealla tiellä. Viime kevään tulevaisuuspaketti ja budjettiesityksen painotukset osaamiseen sekä valtakunnallisesti että alueellisesti kertovat siitä. Opetusministeriön budjettiosuuden kasvu yli 2 miljardilla markalla kertoo hallituksen tahdosta vahvistaa koko koulutuksemme ketjua esiopetuksesta korkeimpaan yliopistotasoon ulottuen." (12.9.2000)

Ensinäkemältä tilanne vaikuttaa ristiriitaiselta, mutta ehkäpä tämä lausahdus arkiston kätköistä antaa viitteitä asian paremmaksi ymmärtämiseksi:

"...erityispiirre tiedon ja osaamisen yhteiskunnassa on se, että tieto on yhä enemmän ihmisen omaa, yksilön omaa, hänen korviensa välissä." (17.12.1998)

Siellä taitaa olla myös se lopullinen tieto Kalliomäen suhtautumisesta korkeimpaan opetukseen ja tutkimukseen Suomessa. Tällä hetkellä tuntuu ikävä kyllä kuitenkin siltä, että tuleva opetusministeri ei asiassa näe seipään mittaa pitemmälle ja tulee heikentämään varsinkin perustutkimuksen tilaa maassamme tuntuvasti.