Valtionhallinnon kehittämisohjelma on astunut jälleen askeleen eteenpäin. Nyt on ollut asialla Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) joka yhteistyössä Tilastokeskuksen kanssa on tehtaillut ministeriön hallinonaloille sopivat tuottavuusmittarit. Mittareilla pyritään kvantifioimaan eri alojen toiminnot, jolloin niiden hallinta ja erityisesti tehostaminen helpottuu. Ongelmallistahan on ollut miten soveltaa liikemaailmasta tuttuja käsitteitä valtionhallintoon, onhan esimerkiksi vaikea verrata vaikkapa kuinka monta julkaisua vastaa yksi maisterintutkinto. Tuottavuuden laskemiseksi tulee eri toiminnoille kuitenkin kehittää mittarit ja nyt LVM on siis tämän uroteon tehnyt (raportti on luettavissa LVM:n sivuilla).

"Tuottavuus tulosprisman osana"

Esimerkiksi Ratahallintokeskuksen mittaristosta löytyvät sellaiset nimikkeet kuin Ratapihat ilman turvalaitteita (km) ja Ratapihat turvalaitteilla (km). Siis Ratahallintokeskuksen tuottavuuteen vaikuttaa kuinka monta kilometriä ratapihaa on sen hallinnoimana. Nämä eri tyyppiset ratapihat on vielä painotettu eri kertoimilla, jolloin turvalaitteilla varustetut ratapihat ovat lähes kaksi kertaa tuottavampia. Merenkulkulaitoksen tuottavuuteen tuotoksina lasketaan mm. hätäradiolla vastaanotetut viestit ja talvisatamien lukumäärät.

Raportin lopputuloksena saadaan siis LVM:n hallinonalojen tuottavuus ja sen kehitys. Näiden mittareiden mukaan LVM:llä meneekin lujaa, sillä LVM:n tuottavuus kasvaa kohisten verrattuna kunta- ja valtionsektoriin sekä koko kansantalouteen. Ilkeämieliset tosin voisivat nähdä asiaan vaikuttavan myös sen, että LVM on itse saanut suunnitella mittarinsa. Samoin voidaan kysyä mitä yhteistä oikeastaan on kansantalouden kasvulla ja autojen erityiskilpien määrällä.

Valtionhallinnon heikennysohjelma tullaan nähtävästi lähitulevaisuudessa suorittamaan. Leikkausvalinnat tulevat olemaan poliittisin perustein tehtyjä ja niihin varmasti vaikuttavat myöskin leikkausten kohteena olevien alojen ammattijärjestöt. Tarvittavien arvovalintojen ja ratkaisujen toivoisi olevan mahdollisimman läpinäkyviä eikä kätkeytyä mielivaltaisten laskennallisten indeksien taakse. Indeksien laskemisen sijaan olisikin nyt syytä keskittyä enemminkin ministeriön vastuulla olevien tehtävien hoitoon aina uusien mittareiden ja niitä laskevien suunnittelijoiden palkkaamisen sijasta.